מציאת הזדמנות זיכיון טובה יכולה להיות תהליך מאתגר, אך תהליך החיפוש הוא שלב חשוב מאוד בפתיחת עסק משלך.

זיכיון הוא מודל עסקי שבו רשת/חברה מעניקה את הזכות להשתמש במותג, במוצרים ובמערכות שלה לחברה או לאדם אחר (הזכיין) בתמורה לתשלום.

הנה כמה טיפים למציאת הזדמנות זיכיון טובה:

חקרו את הענף:

לפני שאתם מתחילים לחפש הזדמנות לזכיינות, חשוב לחקור את הענף ולקבוע איזה סוג של זיכיון מתאים לתחומי העניין והכישורים שלכם. יש לשקול היבטים כגון ניסיון ומומחיות,להיכנס לעסק שאין לכם ניסיון בו יגבה מכם שכר לימוד ושתשלמו מכיסכם על טעויות ובמקרים מסוימים תאלצו לסגור את העסק. בנוסף יש לחקור את המגמות הנוכחיות בשוק והביקוש למוצרים או לשירותים המוצעים על ידי הרשת שבה אתם מעוניינים להיכנס כזכיינים.

מקור freepik

חפשו רשת בעלת מוניטין:

חשוב לבחור רשת בעלת רקורד חזק של הצלחה ומוניטין טוב בענף. חפשו זכיין שיש לו מודל עסקי מוכח כלומר שליטה במספרים של העסק, אחוזי רווח, תזרים, שליטה בהוצאות ובשכר עובדים ומה האחוז שאמור להיות לכל דבר כדי שהעסק יצליח. חפשו  מותג חזק ומוכר עם וותק שיחסוך לכם בעליות פרסום וחדירה לשוק  עם מערכת תמיכה מוצקה עבור הזכיינים שלו כדי שתקבלו מענה ראוי לכל שאלה, תקלה או בעיה. כי אחרי הכל אתם קונים לא רק את השם המסחרי אלא גם את הניסיון והמעטפת הניהולית של אותה רשת.

דבר עם זכיינים קיימים:

אחת הדרכים הטובות ביותר לקבל תחושה של מה זה להיות זכיין היא לדבר עם זכיינים קיימים.מצאתם רשת שנראית לכם? עשו סיור בין הסניפים ושאלו את הזכיינים על החוויות שלהם עם הרשת, רמת התמיכה שהם מקבלים, והאתגרים וההזדמנויות שהם נתקלו בהם. אתם תגלו דברים שלא חשבתם עליהם.

בידקו את העלויות והכספים:

זכיינות יכול להיות מאמץ יקר, ולכן חשוב לשקול היטב את ההשלכות הפיננסיות של הזדמנות הזיכיון. בידקו את דמי הזיכיון, התמלוגים השוטפים וכל עלויות אחרות הקשורות לזיכיון עצמו בלי קשר להוצאות העסק, שזה אומר כמה עליכם לשלם לרשת עצמה עבור כל השירותים שהם מספקים לכם ובנוסף לדברים שהם מחייבים אתכם. כגון החלפת כלים פעם בחצי שנה או החלפת תפריט דברים אלו יכולים להגיע לעשרות אלפי שקלים שתצטרכו להשקיע מכספכם בנוסף עשו חישוב כמה זמן יקח לכם להחזיר את ההשקעה הראשונית שלכם כגון עלויות הקמת העסק, שיפוץ, תיווך, כלי עבודה, ציוד ועוד.בסופו של דבר יש לוודא שהעסק משתלם כלכלית ושלא תתקעו עם משכורת עובד בסופו של חודש והרשת תהנה מהרווחים.

מקור freepik

קבלו ייעוץ משפטי ופיננסי:

לפני שאתם חותמים על הסכם זכיינות, כדאי ואפילו חובה לקבל ייעוץ משפטי ופיננסי מאיש מקצוע מוסמך. הסכם הזכיינות כולל בתוכו המון תנאים ואיסורים על הזכיין ובנוסף לכך הוא צריך גם להגן עליכם שלא תשקיעו את מיטב כספכם ביום אחד בהיר תאבדו את הכל. סעיפים שכדאי לשים לב אליהם : רדיוס בלעדיות , האם יש עלויות נוספות (מעבר לאחוזים מהמחזור שהרשת גובה באופו קבוע) לתשלום חודשי שאתם אמורים לתת לרשת כגון דמי פרסום ושיווק, האם הרשת יכולה ע"פ דעתה להוציא אתכם מהרשת והאם תוכלו למכור בעתיד את העסק מבלי שתהיו נתונים להחלטת הרשת במצב זה. היעזרו עורך דין טוב ואל תחסכו בהבנת תנאי ההסכם והבטיחו שאתם מקבלים החלטה מושכלת.

לוקשיין, לוקשיין, לוקשיין:

אין ספק שאחד הגורמים שעליו יקום ויפול עסק הוא המיקום שלו, אבל מה זה אומר לגביכם כאשר אתם רוכשים זיכיון.  עברתם על כל הפרטים, חקרתם את השוק, דיברתם עם זכיינים, אתם מכירים את הענף ואתם מוכנים לצאת לדרך ועכשיו צריך רק למצוא מקום. פה אתם צריכים לקחת בחשבון את הצד שלכם לעומת הצד של הרשת, כמובן ששני הצדדים רוצים בהצלחת העסק וברווחים אבל יש צד אחד שמספיק לו סכום מסויים בחודש ויש צד שני שרוצה כמה שיותר. כלומר עבור הרשת מיקום סביר יכול להוות הסכמה לפתיחת סניף כי היא מסתמכת על כמות זכיינים שמכניסה לה באופן שוטף ויש לה מאין התפשרות על מיקום לעומת זאת אתם רוצים להבטיח לכם מיקום מנצח עם אפשרויות צמיחה. יש לוודא שפתיחת סניף נעשית עפ"י הסכמת שני הצדדים או לפחות רק על פי השיקול שלכם כי אחרת אתם יכולים למצוא את עצמכם עם עסק בינוני שלא יספק אתכם בעתיד.

בסך הכל, מציאת הזדמנות זיכיון טובה דורשת מחקר, בדיקת נאותות ושיקול דעת זהיר. על ידי ביצוע שלבים אלה והקדשת זמן להעריך ביסודיות את הזדמנות הזיכיון, אתם יכולים להגדיל את הסיכויים שלכם למצוא זיכיון שמתאים לכם ולמטרות העסקיות שלכם.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *