עיצוב גינה חלומית יכול להפוך לסיוט גדול. מאיפה מתחילים? איך דואגים להכל? כמה בעלי מקצוע צריך כדי שהגינה תהיה מושלמת? ומה עושים כדי להבטיח שהתוצאה תהיה בדיוק כמו שרצינו, בלי להתפשר על הנוחות שלנו – ולא רק תוך כדי התהליך, אלא  גם בתחזוק הגינה לשנים שיבואו?

מדור פרסומי/מור משרקי


רוב הישראלים יסכימו ששטח הגינה חשוב כמו הבית עצמו ואפילו יותר ממנו. מרחב ירוק, שקט, מקום לארח ולבלות, זמן של פנאי ופריקת אנרגיות לילדים ולחיות מחמד ואפילו 'סתם' מקום לרגע של נחת בסוף היום.אך הדרך לחלום רצופה במכשולים. גינה מושלמת מצריכה המון עבודה: תכנון חוץ, שילוב של ריצוף או עבודות עץ, גננות, תאורה, מיקומי חשמל ומים ועוד. 

איך אפשר להתמודד עם פרויקט כל כך מורכב בלי לפספס דברים בדרך לגינה שעליה חלמנו? איך דואגים לא להשתעבד לתחזוק הגינה לאחר הקמתה? והכי חשוב: איך מבטיחים שלא נגלה בדיעבד שהגינה אינה מתאימה לצרכים שלנו, מה שאומר ש"נתקענו" עם גינה מושלמת למראית עין שאינה שימושית לנו?

מה אתם באמת רוצים מהגינה – לא באסתטיקה, אלא בפרקטיקה

"אנשים שמגיעים אליי להקמת גינה ישר מתחילים להסביר איך הם רוצים שהיא תיראה. אני מקשיב עד הסוף אבל אז שואל: ואיך הייתם רוצים להשתמש בה?" כך מספר גל שבתאי בן 40, שחי ונושם תכנון ועיצוב גינות בעסק המשפחתי "Gal Gardens" שהקים אביו ופועל בוותק של למעלה מ-22 שנים.

"לעצב גינה יפה זאת לא חוכמה. גינה היא לא רק פריט עיצובי שמשוויצים בו באינסטגרם. גינה היא לשימוש הבית והמשפחה שמתגוררת בו, היא חייבת להיות פרקטית לצרכים וכמובן נוחה וקלה לתחזוק לטווח הרחוק."

עיצוב, תכנון והקמה: GAL GARDENS

גל, מה בעצם הסוד הגדול? למה שגינה יפה ומעוצבת לא תהיה פרקטית?

"אני אתן לך דוגמה: הרבה אנשים רוצים דק עץ בגינה ,אין ספק שזה נראה יפה אבל הם לוקחים את הדבר הראשון שהם רואים ובסופו של דבר משתעבדים לטיפול שוטף ותחזוקה של דק עץ, כאב ראש, לא ככה?  להבדיל מכך דק במבוק סינטטי נראה אותו דבר ואיננו מצריך תחזוקה כלל וכך נהנים גם מהאסתטיות וגם מנוחות וקלות בניקיון ותחזוקת הגינה. עדיף בהרבה.

כמו כן באותה מידה דשא מרבדים חי נראה מעולה אבל מצריך טיפול שוטף ועלויות תחזוקה ומים במקום להשתעבד יש היום מדשאות סינטטיות ברמה גבוהה מאוד והן נותנות מענה גם בנראות והתחזוקה כמעט אפסית.

דוגמה נוספת היא אנשים שרוצים הרבה צמחייה. דשא אמיתי, עצים, שיחים גדולים. אבל אז באים הילדים או הנכדים, וכל שבוע מחדש חייבים לגזום כי הצמחייה משתלטת וכבר אין מרחב למשחק. הגינה נראית בכאוס. אז למה לא לשים צמחיה טרופית שקל יותר לתחזק? יש מרבדי דשא סינתטי איכותיים שנראים כמו דשא אמיתי. ככה האסתטיקה נשמרת בלי להתפשר על השימוש והצורך האמיתי של המשפחה."

אז אני צריכה לחשוב קודם על השימושים שלי בגינה ורק מתוך זה להוציא את העיצוב?

"נכון ויש עוד המון דוגמאות שלפעמים בכלל לא חושבים עליהן. אם המשפחה אוהבת לארח, לדוגמה, למה לא ליצור מטבח חוץ מגניב, פינת כיור ושיש, משטח עבודה, טאבון פיצות, מקום ונקודת חשמל למקרר. אנשים חושבים שמטבח חוץ זה רק מנגל, אבל יש לך אינסוף אפשרויות. את יכולה לארח חברים בערב של גבינות ויין, את יכולה להכין ארוחת ערב כפרית עם פוקאצ'ות אסליות על תנור אבן ואפילו לצלות שווארמה מפנקת."

"לעצב גינה יפה זאת לא חוכמה. גינה היא לא רק פריט עיצובי שמשוויצים בו באינסטגרם. היא חייבת להיות פרקטית לצרכים וכמובן נוחה וקלה לתחזוק לטווח הרחוק."

מגניב, יש הרבה שימושים מעניינים לגינה – רק צריך לחשוב על עיצוב שהוא פרקטי!

"לגמרי. אבל זה הרבה יותר מעיצוב שימושי, חייבים בתכנון להתאים את החלומות למציאות שבשטח. רצית עצי פרי אבל אין לך מספיק שמש בגינה? חבל לבזבז אלפי שקלים על עצים שבכלל לא יניבו לך פרי. רצית לשתול צמחייה מטפסת בלי שיש לך גדר מתאימה? תצטרכי לעשות התאמות בגדר או בצמחייה.

את נמצאת הרבה מחוץ לבית? אל תתעקשי על גינה מלאת ירק ודשא חי שתצריך ממך להזמין גנן פעם בשבועיים כדי לכסח דשא, לנכש עשבים או לטפל בפרחים. מעבר לחוסר הנוחות ולהפיכת הגינה לעוד מטלה מעיקה, זה יוצר שפע של הוצאות לא רצויות שתצטרכי לשלם במשך שנים קדימה על הגינה."

מה הכוונה, גם אחרי שאני משלמת על הקמה של הגינה אני צריכה להמשיך להשקיע כסף?

"אם הגינה לא מתוכננת כראוי, בטח. גינה חייבת תחזוק, בייחוד אם היא כוללת צמחיה שרק 'נראית יפה' ולמעשה צורכת הרבה מים וזקוקה לטיפול של גנן מקצועי. סתם דוגמה, השקיה של גינת 200 מ"ר מגיעה ל-600 ש"ח מדי חודש. דשא וצמחיה שצריכים כיסוח וטיפוח דורשים גנן פעם בשבוע שבועיים, עוד 800 ש"ח חודשי. במצטבר זה מגיע ליותר מ-16,000 ש"ח בשנה.

יוקר המחיה פה בארץ הוא לא פשוט בכלל, אבל גם אם יש לך כסף ואין לך בעיה להוסיף לעצמך עוד הוצאות על הגינה – ההתעסקות בזה מתישה, מעיקה, מגבילה אותך. טלפונים לגנן, לקחת יום חופש בשביל להכניס אותו הביתה, רעש הגיזום כל שבוע. במקום ליהנות מהגינה – עובדים בשבילה. אלמנט של תחזוקת גינה לאורך זמן הוא קריטי, ולכן חייבים תכנון מוקפד מראש."


    רוצים לקבל פרטים מגל
    לעיצוב והקמה של הגינה שלכם? השאירו פרטים כאן

    אז מה זה אומר תכנון מראש, נשמע שזה הרבה יותר מאשר לסדר איפה כל עץ ופרח יהיו, לא?

    "בהחלט הרבה מעבר. כשאני מגיע ללקוח אני לא אומר לו איפה יהיה העץ ואיפה יהיה הפרח, אני מתכנן לו מ-0 את כל הפרמטרים הדרושים בהתאם לצרכים הקונקרטיים שלו. זה כולל אסתטיקה כמו שזה כולל פרקטיקה, וזה מתבטא בסוג הצמחיה, גודל המרפסת, גודל משטח ישיבה, מיקום הפרגולה, מערכות השקייה ממוחשבות, תאורת חוץ שתחמיא לצמחיה, סוג הריצוף, הדק, בטון מוחלק, בריכת נוי או בריכת שחיה, מטבחי חוץ, מקומות אחסון ומחסנים ועוד ועוד.

    זה מגיע גם לרמת העץ והפרח, כמובן, אבל נוגע בדרך גם בנקודות חשמל, במקורות מים, בעבודות עץ ואבן, מהוויטרינה של היציאה לגינה ועד הגדר – הכל מהכל."

    "אנחנו מלווים אותך למשך 3 חודשים שלמים לוודא שהצמחייה נקלטת היטב בגינה. זו רמת שירות שאין במקומות אחרים ומגיעה באמת מתוך העיקרון שלנו"

    רגע, נשמע שיש כאן הרבה מאוד עבודה. כמה אנשי מקצוע צריך בשביל לתכנן גינה כזאת?

    "בעיקרון? רק איש אחד. זה הכוח של עסק ותיק שנמצא כבר שנים בתחום ועובד עם ספקים קבועים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה.  יש לנו חבילה מקיפה עם מנהל מקצועי שעושה את התכנון, הליווי והביצוע לכל פרויקט. ככה במקום להתברבר מול אדריכל נוף, חשמלאי, גנן, מתקין דקים, איש בריכות ועוד – יש לך אדם אחד לסמוך עליו.

    ולא סתם אדם אחד, אלא מעצב חוץ עם ניסיון, שמנהל כבר שנים אנשי מקצוע שיודעים לפעול בשיתוף פעולה כדי להביא לתוצאה מושלמת. זו אחריות של אדם אחד שמנצח על התזמורת הזאת ומונע הרבה טעויות מראש כבר בשלב התכנון ועד לתוצר הסופי לאחר הביצוע."

    "במקום להתברבר מול אדריכל נוף, חשמלאי, גנן, מתקין דקים, איש בריכות ועוד – יש לך אדם אחד לסמוך עליו"

    וואלה, אז שירות של אדם אחד פותר לי את עניין הגינה המושלמת מההתחלה ועד הסוף?

    "נכון מאוד. בתור מנהל מקצועי של הפרויקט אני שומע מה את רוצה, מה הצרכים של המשפחה ומכוון אותך בהתאם איך להפגיש את ה'וויז'ן' של הגינה שתמיד רצית עם המציאות, הפרקטיקה ועם הנוחות שלך לטווח הרחוק.בשלב השני מתכננים את המשטחים, כמה ריצוף, כמה צמחיה, כמה אזור ישיבה או מטבח חוץ. מבינים מה זה דורש, ממלאים מפרט של עבודות שיש לבצע ובוחרים את ההתאמות הדרושות ליצירת גינה מלאת סטייל.

    השלב השלישי הוא הביצוע. מתקינים מדשאות, מעצבים גינה לפי סגנון רצוי, למשל טרופי, ארץ-שראלי עם עשבי תיבול למשל, מבצעים את עבודות העץ והחשמל, אם זה תאורה, מאוורר בפרגולה, מקומות אחסון ועוד. הכל מיוצר בהתאמה אישית למידות הגינה ותוך התחשבות מלאה ברצונות שלך לאורך כל התהליך. התכנון והביצוע הם בשותפות מלאה איתך, כשהמילה הסופית שלך היא שקובעת.

    בשלב הרביעי אחרי שהגינה כבר מוכנה, אנחנו מלווים אותך למשך 3 חודשים שלמים לוודא שהצמחייה נקלטת היטב בגינה. זו רמת שירות שאין במקומות אחרים ומגיעה באמת מתוך העיקרון שלנו: גינה מעוצבת שנראית כמו גן עדן, אבל מתאימה לצרכים המציאותיים של המשפחה ונוחה לתחזוק גם לשנים קדימה."


      רוצים לקבל פרטים מגל
      לעיצוב והקמה של הגינה שלכם? השאירו פרטים כאן

      בתמונה: גל שבתאי ומושיק גאלמין

      כתיבת תגובה

      האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

      22 בינואר 2023

      מזון למוח שלנו