יש לכם זימון לוועדה רפואית בביטוח לאומי? מיזם חדש מבטיח לשפר בעשרות רבות של אחוזים את הסיכוי להצליח מול הוועדה הרפואית, ״כל אדם זכאי לזכויות שלו, חבל שבוועדה הרפואית במקרים רבים התובעים לא מקבלים את כל מה שמגיע, עם או בלי ליווי״

מדור פרסומי/רן ברוך


הוועדה הרפואית היא המקום היחיד בו נקבעים אחוזי הנכות, הרופא בוועדה מקבל את התיק הרפואי של מבקש הנכות מספר דקות בודדות לפני תחילת הוועדה ולרוב לא בקיא מספיק בכל הפרטים בתיק.
לכן, רמת המוכנות של מבקש הנכות בוועדה היא מרכיב קריטי בהצגת המקרה מול הרופא, על מנת שיקבע נכות מתאימה באחוזים הנכונים.

"כל אדם זכאי לזכויות שלו, אבל בוועדה הרפואית במקרים רבים התובעים לא מקבלים את כל מה שמגיע להם , עם או בלי ליווי של גורם מקצועי"

פנינו לד״ר עודד שראל, מייסד המיזם החברתי, ד״ר שראל הינו דוקטור לרפואה מהדסה-ירושלים ומשפטן מאוניברסיטת תל-אביב ובשנים האחרונות הדריך את הרופאים בביטוח הלאומי כיצד לקבוע אחוזי נכות, בנוסף מייעץ ומדריך עורכי דין רבים מהתחום כיצד להכין את לקוחותיהם בצורה נכונה ומקצועית לוועדה הרפואית. ד״ר שראל הוא אחד ממובילי התחום בארץ ובקיא במתרחש בוועדה הרפואית מבפנים ומבחוץ – משני צדי המתרס.

ד״ר שראל, למה כל כך הרבה מבקשי נכות מסורבים או לא מקבלים את מה שמגיע להם בוועדה הרפואית?

כל אדם זכאי לזכויות שלו, אבל בוועדה הרפואית במקרים רבים התובעים לא מקבלים את כל מה שמגיע להם , עם או בלי ליווי של גורם מקצועי. אחת הסיבות העיקריות היא שוועדה רפואית הינה מסגרת מאוד ספציפית שצריך לדעת להתנהל בה נכון. יש למבקש הנכות דקות בודדות להפנות את תשומת לבו של הרופא לנקודות הקריטיות בתיק הרפואי על מנת שיקבעו לו את הסעיפים הנכונים עליהם הוא זכאי לאחוזי נכות. מי שמגיע לא ערוך למעמד הזה, מבחינת מסמכים ומבחינת תיאור המגבלה שלו, יהיה לו מאוד קשה להעביר לרופא את הוודאות שבאמת מגיעים לו אחוזי נכות.

ד״ר עודד שראל – רופא ומשפטן – הדריך רופאים בביטוח לאומי כיצד לקבוע אחוזי נכות

רבים נוטים לחשוב שזה כמו בביקור אצל רופא, למשל רבים מתלוננים בפני רופאי הוועדות על כאבים. בשונה מהמרפאה בקופת החולים שם הרופאים אינם מנסים למצוא פתרון ואינם מתעניינים בבעיות שאין עבורם אחוזי נכות, בביטוח הלאומי לרוב אין אחוזי נכות על על כאבים ושיח כזה גוזל זמן יקר למבקש הנכות.

יש כאלו שמגיעים מוכנים עם כמויות של מסמכים, אבל לא יודעים לאתר את המסמך הרלוונטי ביותר ולהעביר לרופא. עבור הרופא שיש לו מספר דקות לקבל החלטה שעבורנו היא הרת גורל, טעויות קריטיות כמו שתיארתי מתקיימות כל הזמן ומונעות מאנשים לקבל את אחוזי הנכות שהם זכאים להם. בשש השנים האחרונות כל אדם שהכנתי את התיק הרפואי שלו הדרכתי אותו איך לתפקד בוועדה, קיבל את מבוקשו, גם במקרים של ערעורים.

מה לגבי אנשים שמגיעים בליווי עורך דין? יש להם סיכוי לצלוח את הוועדה הרפואית?

עורך דין יכול לייצג את מבקש הנכות בוועדה, חשוב לקחת בחשבון שהרופא רגיל לדבר עם מטופלים ולא מאוד אוהב ויכוחים עם עורכי דין ושיח משפטי, לכן אין תחליף של הכנת התובע לשיחה עם הרופא בוועדה. ככל שהתובע יגיע מוכן ויודע יותר, כך סיכוייו לקבל את ההכרה גדלים. עורך דין בהחלט יכול לסייע, במיוחד אם הוא בקיא בתיק אך חשוב לזכור כי הרופאים בוועדה תמיד ירצו לדבר באופן ישיר ולבדוק את מבקש הנכות.

ד״ר שראל, ספר לנו על המיזם שלך? כיצד הוא עוזר לאנשים לקבל את מבוקשם בוועדה הרפואית?

ב25 השנים האחרונות טיפלתי במעל ל-16,000 תיקים מול הביטוח הלאומי, הדרכתי מאות מהרופאים היושבים בוועדות כיצד לקבוע אחוזי הנכות בתוך הביטוח הלאומי ובשלוש אוניברסיטאות. כיום אני מדריך ומייעץ לעורכי דין כיצד לנהל תיקים מורכבים בביטוח הלאומי.

במהלך שנות עבודתי קיבלתי אלפי פניות מאנשים שביקשו את שירותיי בטיפול בתיק שלהם, שבחנתי את המקרה והחומרים הבנתי שלמעשה אין להם צורך בשירות מקצועי כלל. התיק שלהם הצריך הבנה בסיסית והדרכה מאוד פשוטה, כיצד לקבל הכרה של הביטוח הלאומי ואת מה שמגיע להם בכוחות עצמם מול הוועדה מבלי שיצטרכו לשלם אלפי או עשרות אלפי שקלים נוספים לגורם מייעץ או מלווה .

הרעיון נולד מתוך הבנה שחלק גדול ממבקשי הנכות יכולים להוביל ולהצליח מול הוועדה באמצעות מספר פעולות פשוטות. שמתי לב שברוב המקרים ניתן באמצעות הדרכה קצרה לאפשר לאנשים להתנהל בעצמם בצורה נכונה מול הוועדה, וללמד אותם כיצד להציג את המגבלה שלהם ואת סעיפי הליקוי, בצורה שתעלה באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה שלהם מול הוועדה.

לפעמים יש צורך לדייק בקשר למקרה הספציפי של מבקש הנכות אך לרוב האנשים יש תיקים פשוטים, אין סיבה שיחלקו עשרות אחוזים מהכסף שמגיע להם עבור אדם אחר שינהל להם את התהליך כשהם יכולים לעשות זאת בעצמם ולקבל את אותן התוצאות. רוב האנשים זקוקים לכסף הזה בשביל הטיפול הרפואי שלהם ולקחת להם אחוזים נכבדים מהקצבה יכול פעמים רבות לפגוע גם במצבם הבריאותי. כמובן יש אנשים שהתיק שלהם מאוד מורכב ולכן מומלץ להם להיעזר גם בליווי מקצועי צמוד כדי לצלוח את הוועדה, אך זהו אחוז קטן מהאנשים.     

לפרטים נוספים על הקורס "הצלחה בוועדה" לחץ כאן

איך המיזם עובד בפועל וכיצד אנשים יכולים לקבל את המידע שיעזור להם לצלוח את הוועדה?

המיזם פועל באמצעות קורס דיגיטלי קצר שהפקנו. כל מי שמצטרף לקורס יכול לצפות בו מהמחשב או מהטלפון ולקבל הדרכות שונות שמתאימות למקרה שלו. בין אם מדובר על תאונת עבודה, נכות כללית או פטור רפואי ממס הכנסה. הקורס מתומצת, מדויק ולא מצריך השכלה או ניסיון, כך שכל אחד בקצת יותר משעתיים יכול לצפות בו ולהבין מה המסמכים שהוא צריך להכין, איך לסדר אותם, איך להציג אותם ולקבל מספר כללי זהב ברורים יחד עם הכנה לוועדה עצמה.

המטרה המרכזית של הקורס הקצר היא לתת לאנשים את היכולת להיכנס עם ביטחון לחדר הוועדה, עם הידיעה שהם מבינים איך צריך לפעול ועם יכולת לשנות את החלטת הוועדה לטובתם.
הקורס הוא ענייני ופשוט ונוצר בצורה כזו שכל אדם עם ראש על הכתפיים, יוכל להבין אותו ולהגיע מוכן לוועדה הרפואית.

נשמע מעניין ומבטיח, מה עלות ההצטרפות לקורס הכנה לוועדה?

העלות היא סמלית, בסופו של יום אנחנו מתעסקים בעתיד של אנשים. יש כאלו שעבורם אחוזי הנכות זה ממש להציל את המשפחה מבור כלכלי או למימון תרופות וטיפולים. המיזם מגיע ממקום שנועד לפתור את הבעיה המרכזית הכלכלית שנוצרה, לא לכולם יש אלפי או עשרות אלפי שקלים לשלם לאיש מקצוע שילווה אותם, וזה לא משנה אם הוא לוקח את הכסף לפני שנקבעה נכות או אחרי. לתת עשרה או עשרים אחוזים מהקצבה למשך חמש שנים (5) כמו שנהוג והחוק מאפשר, יכולים להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים, זה לא מעט כסף להמון משפחות והוא קריטי לחלק מהאנשים הן לאיכות החיים והן לטיפול הרפואי .לכן, החלטנו לגבות על הקורס מחיר סמלי, פחות מפגישה אחת אצל רופא.

אם אתם מעוניינים בפרטים נוספים על המיזם ועל הדרך להצליח בוועדה, לחצו עכשיו על הכפתור ומלאו את השאלון הקצר                                  

לפרטים נוספים על הקורס "הצלחה בוועדה" לחץ כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

22 בינואר 2023

מזון למוח שלנו